Siapakah yang Memerlukan Pengurusan Kewangan?

Tuesday, August 3, 2010






Sesungguhnya setiap orang memerlukan pengurusan kewangan bagi melaksanakan tanggungjawab masing-masing dalam menjalani kehidupan seharian. Malahan setiap dari kita mempunyai impian yang harus dilaksanakan.namun begitu semua ini memerlukan kewangan yang mencukupi. golongan yang memerlukan pengurusan kewangan ialah


a) Pelajar
Pelajar merupakan golongan pertama di peringkat awal yang harus mempelajari sistem pengurusan kewangan yang sistematik bagi membantu dalam apa jua keadaan. Pelajar yang dimaksudkan adalah dari kalangan pelajar sekolah menengah, pelajar IPTA dan IPTS. Tanpa pengurusan wang yang bijak pelajar mungkin mengalami kesempitan wang terutamanya bagi mereka yang hanya bergantung harap kepada pinjaman wang PTPTN.

b) Pekerja
Pekerja juga harus mengetahui dan mempelajari cara-cara pengurusan wang yang betul. Hal ini kerana apabila seseorang itu meningkat dewasa semakin banyak tanggungjawab yang harus dipikul. Mereka harus menyimpan wang untuk diri sendiri, keluarga dan sebagainya. Sekiranya pengurusan wang tidak dilaksanakan dengan betul, mereka akan mengalami masalah kewangan seperti kehabisan wang pada pertengahan bulan dan tiada sebarang simpanan. Bagi golongan yang melakukan pekerjaan sendiri mereka juga akan mengalami masalah kewangan sekiranya pekerjaan yang dilakukan tidak berjaya. Mereka akan mengalami hutang yang kian meningkat dan berkemungkinan akan muflis.

c) Suri rumah
Kita tidak seharusnya beranggapan menjadi seorang suri rumah tidak memerlukan perancangan kewangan yang sistematik. Suri rumah amat memerlukan perancangan kewangan yang betul kerana mereka harus menguruskan pelbagai aspek dalam kehidupan mereka antarnya mereka harus mengetahui kaedah dalam membuat pembelian keperluan harian seisi keluarga bagi membolehkan setiap bajet yang diberikan dapat disimpan untuk masa hadapan mahupun kecemasan. Suri rumah juga harus mengetahui keadaan semasa seperti keadaan ekonomi, harga barangan di pasaran dan sebagainnya,.

d) Pesara
Selain itu, pesara juga merupakan golongan yang tidak terlepas daripada orang yang memerlukan pengurusan kewangan. Walaupun dikatakan golongan ini mampu untuk membuat pengurusan kewangan yang sistematik, namun terdapat juga pesara yang kehabisan wang pencen dalam masa singkat kerana mereka tidak mempunyai pendedahan yang betul tentang teknik pengurusan kewangan. 

Justeru, tidak kira sesiapa sahaja anda, anda tetap memerlukan teknik pengurusan kewangan yang betul bagi menjamin kewangan anda berada dalam keadaan yang stabil pada setiap masa.


Koh Wei Chi (206434)

1 comments:

Zhen Xin said...

Financial Management is an important subject for all of us,we should start to educate our young children on the proper management on their pocket money. I think Malaysian generally still lack of awareness on this and we still very proud of our culture "Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang." It is actually part of our planning for daily life, like there is a saying "If we fail to plan, then we are planning to fail."

Post a Comment