Tips Untuk Meningkatkan Kewangan Anda

Tuesday, August 3, 2010


1. Sentiasa berbelanja mengikut bajet anda.
Bajet dapat membantu anda untuk mencapau impian kewangan yang anda impikan serta membolehkan anda bersedia menghadapi masa kesukaran yang tidak dapat dijangka.

2. Membayar hutang kad kredit.
Kita sering leka apabila menggunakan kad kredit kerana tidak berurus niaga dengan tunai. Namun, kita haruslah berjaga-jaga kerana akaun tertunggak akan dikenakan faedah yang tinggi yang boleh mencecah sebanyak 13.5% setahun.

3. Mempunyai pelan simpanan.
Amalkan peraturan 10% iaitu menyimpan 10% daripada wang yang anda miliki setiap bulan.

4. Berbelanja kurang daripada apa yang diperolehi.
  • Berbelanja lebih daripada bajet atau di luar kemampuan akan mengakibatkan kedudukan kewangan anda tergugat amatlah tidak digalakkan lebih-lebih lagi ketika kegawatan ekonomi.
  • Misalnya, sekiranya anda tidak mampu untuk memmbeli sebuah kereta Proton Perdana, ianya berbaloi membeli sebuah kereta Proton Waja dan bakinya boleh disimpan dan digunakan pada masa kecemasan.
5. Jangan membeli sekiranya anda boleh meminjam/menyewa.
  • Sesetengah buku boleh didapati di perpustakaan tanpa perlu dibeli dan sama juga seperti video yang boleh disewa di kedai video. Buku juga kadangkala dapat disewa di kedai buku dan anda tidak perlu bersusah payah untuk membeli serta membazirkan wang dan ruang untuk disimpan di rumah.
6. eSave dalam utiliti.
  • Sesetengah perbelanjaan kadang kala tidak boleh dielakkan tetapi anda boleh mengurangkan perbelanjaan tersebut. Contohnya, telefon bimbit. Sekiranya anda menggunakan kad prabayar yang jauh lebih murah daripada menggunakan talian kerana anda dapat mengehadkan penggunaan anda.
  • Tidak menggunakan penghawa dingin di rumah boleh mengurangkan bil bulanan anda sebanyak RM80.
  • Anda juga boleh menjimatkan penggunaan petrol dengan mengamalkan cara pemanduan yang berhemah di jalan raya. Contohnya, elakkan menekan brek terlalu kerap, memandu mengikut had laju yang ditetapkan dan elakkan membawa barangan yang tidak digunakan di dalam but kereta.
7. Amalkan tabiat melabur.
  • Laburkan duit anda agar mendapat pulangan yang lebih, tetapi sebelum membuat sebarang pelaburan buatlah kaji selidik terlebih dahulu bagi mengelakkan penipuan. Keji selidik boleh dijalankan dengan melihat laporan kewangan dan laporan tahunan sesuatu agensi seperti pihak bank.

Siti Anida Bt Othman (206245) 

0 comments:

Post a Comment